سیستم آموزشی در ایتالیا

دسته بندی: لم اپلای

2021/01/29


کشور ایتالیا

ایتالیا مقصد محبوب بسیاری از دانشجویان بین المللی سراسر جهان است. دانشگاه ها و موسسات آموزشی کشور ایتالیا، آموزش عالی با کیفیت و شهریه های مقرون به صرفه تر از سایر کشورهای اروپای غربی را ارائه می دهد. در ایتالیا حدود 32000 دانشجوی بین المللی وجود دارد، از جمله دانشجویان مستقل و کسانی که در برنامه های تبادل یا Exchange هستند. کشور ایتالیا دارای تاریخ و سنت غنی آموزش عالی است. همین امر ایتالیا را به گزینه ای جذاب برای دانشجویان تبدیل می کند.

 

دانشگاه های ایتالیا

دانشگاه های ایتالیا از قدیمی ترین دانشگاه های جهان هستند. برخی از اولین دانشگاه های اروپا در قرون وسطی و رنسانس در کشور ایتالیا تاسیس شدند. دانشگاه بولونیا که در سال 1088 تاسیس شد، به عنوان قدیمی ترین دانشگاه فعال شناخته می شود. امروزه ایتالیا خانه بسیاری از موسسات معتبر آموزش عالی است. بسیاری از موسسات ایتالیا در رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS عملکرد خوبی دارند و هر ساله در بین 200 رتبه برتر قرار می گیرند. ایتالیا نقش مهمی در اصلاحات اخیر آموزش عالی داشته است. این اصلاحات تحت عنوان "روند بولونیا" شناخته می شود. این کشور یکی از چهار کشوری است که منطقه آموزش عالی اروپا را ایجاد کرده است. این امر با امضای بیانیه سوربن در سال 1998 شکل گرفت که قرار بود اولین گام در اصلاح آموزش عالی باشد. امروزه روند بولونیا در حال اجرا در سراسر اروپا است. ایتالیا حدود 97 دانشگاه دارد که به چند دسته تقسیم می شوند:

  • دانشگاه های دولتی: اینها موسسات دولتی با بودجه تامین شده توسط دولت هستند و اکثریت را در ایتالیا تشکیل می دهند.
  • دانشگاه های دیگر: بودجه این دانشگاه ها به جای دولت، توسط هر ایالت تأمین می شود.
  • دانشگاه های خصوصی: با بودجه ی غیر دولتی تاسیس شده اند.
  • مدارس تحصیلات تکمیلی برتر (Scuola Superiore Universitaria): اینها موسسات مستقلی هستند که دوره های آموزشی و تحقیقاتی پیشرفته و متخصص در تحصیلات تکمیلی را ارائه می دهند.

همچنین شما می توانید 137 موسسه آموزش عالی دیگر را در سراسر ایتالیا پیدا کنید. این آکادمی ها هستند که در بخش های خاصی تخصص دارند. آنها از کالج های هنر، موسیقی و رقص گرفته تا موسسات تحقیقاتی و بنیادی متغیر هستند. ایتالیا دارای چندین سطح تحصیلات عالی است. اتمام دوره های کارشناسی (bachelor’s degree - "laurea") می تواند منجر به تحصیلات کارشناسی ارشد و کسب مدرک کارشناسی ارشد ("laurea magistrale") شود. تحصیلات کارشناسی به طور معمول 3 سال و دوره کارشناسی ارشد 1 سال طول می کشد. پس از اتمام تحصیلات کارشناسی ارشد می توانید در یک دوره دکترا شرکت کنید که معمولاً 3 سال تحصیلی طول می کشد. بیشتر دوره ها و پروگرم های ارائه شده به زبان ایتالیایی هستند اما تعدادی از آنها به زبان انگلیسی نیز تدریس می شوند. برنامه های به زبان انگلیسی موجود در حال رشد هستند. بنابراین اگر مهارت های زبان ایتالیایی شما به اندازه کافی، مناسب شرکت در پروگرم های ایتالیایی زبان دانشگاه های ایتالیا نباشد، هیچ جای نگرانی نیست چرا که ممکن است دوره هایی را که به زبان انگلیسی تدریس می شوند نیز در ایتالیا پیدا کنید.

 

سیستم آموزشی دانشگاه های ایتالیا

برخلاف آمریکای شمالی یا اروپای شمالی که تدریس مبتنی بر بحث بسیار مورد تأکید است، ساختار سیستم آموزش عالی در ایتالیا رسمی تر است و بیشتر تدریس در دانشگاه های ایتالیا، در سالن های سخنرانی بزرگ انجام می شود. همچنین از دانش آموزان انتظار می رود که برای آماده شدن برای امتحانات، مقدار قابل توجهی از ساعت های مطالعه خود را در خارج از کلاس به پایان برسانند. امتحانات آموزش عالی بعد از دوره تدریس برگزار می شود و عمدتا امتحانات شفاهی هستند، به این معنی که شما از طریق مکالمه یک به یک با استاد خود آزمایش می شوید. علاوه بر این، امتحانات در یک دوره زمانی طولانی تر از 4 تا 6 هفته انجام می شود و دانشجویان می توانند زمان برنامه ریزی امتحانات خود را در این دوره تعیین کنند. هر امتحان در چندین تاریخ ارائه می شود و دانشجویان می توانند زمان شرکت در امتحانات خود را انتخاب کنند. دانشجویان همچنین اگر از نتیجه اولیه خود راضی نباشند، مجاز به رد نمره و شرکت در آزمون دیگری هستند، که در مقیاس 30 نمره ای نمره دهی می شود. یک سال تحصیلی در دانشگاه های ایتالیا از دو ترم تشکیل شده است. ترم اول در سپتامبر / اکتبر آغاز می شود و در ژانویه / فوریه پایان می یابد. ترم دوم در فوریه آغاز می شود و در جولای پایان می یابد. تاریخ شروع و پایان واقعی ترم ها، پروگرم های تحصیلی و دوره های امتحانات در ایتالیا در هر دانشگاه متفاوت است، اما هر ترم تحصیلی تقریباً 20 هفته طول می کشد، که از یک دوره آموزش 14 هفته و یک دوره امتحان 6 هفته ای تشکیل شده است.

 

انواع مدارک و موسسات در ایتالیا

بر اساس فرایند بولونیا، سیستم آموزشی در ایتالیا در سال 1999 اصلاح شد تا یک سیستم منسجم آموزش در سراسر اروپا ایجاد شود. از آن زمان، ایتالیا یک سیستم 3 چرخه ای را اجرا می کند که شامل موارد زیر است:

  • چرخه اول: مدارک کارشناسی (3 سال) و مدارک تک دوره ای
  • چرخه دوم: مدارک کارشناسی ارشد (2 سال) و کارشناسی ارشد سطح 1 حرفه ای
  • چرخه سوم: دکترا (5-6 سال) دانشکده های تخصصی و کارشناسی ارشد سطح 2.

از نظر انواع موسسات، دو مقوله گسترده نهادی وجود دارد که بخش آموزش عالی را در ایتالیا تشکیل می دهد:

موسسات دانشگاهی و موسسات غیر دانشگاهی که شامل آموزش عالی در هنر و موسیقی هستند (Alta formazione Artistica e Musicale یا AFAM).

 

بخش های دانشگاهی

بخش دانشگاه از 89 موسسه دانشگاهی (و همچنین موسسات پلی تکنیک) تشکیل شده است که در گروه های زیر طبقه بندی شده اند:

58 دانشگاه دولتی - نهادهای عمومی واجد شرایط استقلال علمی، آموزشی، مدیریتی، مالی و حفظ کتاب

17 دانشگاه غیر دولتی - که توسط دولت به رسمیت شناخته شده اند.

2 دانشگاه برای خارجی ها - متخصص در آموزش و تحقیق برای توسعه زبان، ادبیات و فرهنگ ایتالیایی

6 مدرسه عالی - تخصصی در تحصیلات دانشگاهی پس از تحصیلات تکمیلی

6 دانشگاه آموزش از راه دور

4 مدرسه پلی تکنیک (politecnico)

می توانید از این نقشه تعاملی برای مکان یابی دانشگاه ها در شهرهای مختلف ایتالیا استفاده کنید.

 

بخش های غیردانشگاهی

بخش غیردانشگاهی شامل موسسات زیر است:

  • موسسات AFAM، از جمله آکادمی های دولتی هنرهای زیبا، آکادمی های هنرهای زیبا، مدارس عالی طراحی، هنرستان های موسیقی دولتی، موسسات عالی مطالعات موسیقی، آکادمی ملی رقص، آکادمی ملی درام که به رسمیت شناخته شده اند.
  • آموزش عالی یکپارچه (FIS): پروگرم های آموزش عالی فنی و آموزش (IFTS)
  • آموزش عالی در میانجیگری زبان: موسسات آموزش برای واسطه های زبان
  • زمینه های خاص (به عنوان مثال archiving, military studies, restoration )

 

شرایط ورود به دانشگاه های ایتالیا

هنگام ثبت نام برای تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا در دانشگاه های ایتالیا، چندین شرط ورود وجود دارد که باید آنها را بخاطر بسپارید. این 6 مرحله آسان را برای تهیه اپلیکیشن کامل برای یک دانشگاه ایتالیا دنبال کنید!

 

پروگرم های مقطع کارشناسی

برای اینکه بتوانید شرایط ورود به دوره کارشناسی در دانشگاه های ایتالیا را برآورده کنید، باید با موفقیت دوره متوسطه را به پایان برسانید، گواهی ترک تحصیل معتبر داشته باشید و شرایط تحصیلات عالی را در کشور خود داشته باشید. بخاطر داشته باشید که بسیاری از پروگرم های سطح کارشناسی در کشور ایتالیا فقط به زبان ایتالیایی تدریس می شوند و برای پذیرفته شدن در پروگرم مورد نظر خود، ممکن است لازم باشد توانایی های زبان ایتالیایی خود را از طریق آزمون زبان خواسته شده، اثبات کنید.

 

پروگرم های کارشناسی ارشد

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در یک دانشگاه در کشور ایتالیا، شما باید یک مدرک کارشناسی یا مدرک معادل آن را داشته باشید. بسیاری از دانشگاه های ایتالیا در سطح کارشناسی ارشد پروگرم های گسترده تری به زبان انگلیسی در این کشور ارائه می دهند، اگر تحصیلات قبلی شما به زبان انگلیسی نبود، می توانید مهارت زبان خود را با شرکت در یک آزمون زبان انگلیسی شناخته شده مانند TOEFL® یا IELTS اثبات کنید. شما باید نمرات آزمون زبان را توسط دفتر بین المللی خود تأیید کنید.

به عنوان بخشی از شرایط ورود برای تحصیل در خارج از کشور در ایتالیا، هنگام درخواست برای پروگرم مورد نظر خود ممکن است لازم باشد هر یک از مدارک زیر را ارائه دهید.

  • سند هویت مانند پاسپورت یا شناسنامه اتحادیه اروپا؛
  • سوابق آکادمیک تحصیلات قبلی شما؛
  • تکمیل اپلیکیشن فرم دانشگاه؛
  • توصیه نامه؛
  • انگیزه نامه شخصی
  • اثبات مهارت زبان (بسته به پروگرم، انگلیسی یا ایتالیایی).

بسته به دانشگاه و زبانی که مدارک شما به آن نوشته شده است، ممکن است مجبور باشید ترجمه معتبر مدارک خود را به ایتالیایی ارائه دهید. همیشه هرگونه نیاز به اپلیکیشن خاص را با موسسه خود تأیید کنید، زیرا دانشگاه ها و پروگرم های مختلف می توانند الزامات ورود متفاوت داشته باشند!

 

پروگرم های دکترا

برای تأمین شرایط ورود به دوره دکترا در دانشگاه های ایتالیا، به یک مدرک دیپلم یا کارشناسی ارشد مربوطه نیاز دارید. برخی از دانشگاه های ایتالیا نیز متقاضیان را ملزم به ارائه پروپوزال تحقیقاتی خود می کنند.

 

چیزهایی که باید در ذهن داشته باشید!

همیشه برای تأیید حداقل نمره ای که لازم دارید و شرایط ورودی که برای تحصیل در دانشگاه های ایتالیا باید برآورده کنید، با دانشگاه تماس بگیرید. برای برخی از پروگرم های تحصیلی رقابتی (مانند بهداشت و پزشکی، دامپزشکی، آموزش و معماری)، موسسات آموزش عالی ممکن است به آزمون های پذیرش خاصی نیاز داشته باشند. هنگامی که تأیید کردید که شرایط خاص ورود به پروگرم مورد نظر خود را برآورده می کنید، وقت آن است که اپلیکیشن خود را تنظیم کنید! در ادامه بخوانید تا دریابید که برای ادامه تحصیل در یک دانشگاه ایتالیا چه فرایندی را باید دنبال کنید.

 

چگونه اپلای کنیم؟

مشابه روند درخواست ویزای دانشجویی در ایتالیا، بسته به کشور مبدا و اقامت فعلی شما روش های متفاوتی برای اپلای برای دانشگاه های ایتالیا وجود دارد. اگر شما یک شهروند اروپایی هستید، یا شهروند غیر اتحادیه اروپا هستید و با "permesso di soggiorno" معتبر و فعلی در ایتالیا اقامت دارید، باید مستقیماً از دانشگاه خود در ایتالیا درخواست کنید.

اگر شهروند غیر اتحادیه اروپا هستید و مقیم کشوری خارج از ایتالیا، شما باید اپلیکیشن فرم خود را به دانشگاه مورد نظر برای پروگرمی که می خواهدی ارسال کنید و روند پذیرش در دانشگاه را انجام دهید؛ سپس در مرحله آخر نیاز است تا یک تاییدیه نیز از سفارت یا کنسولگری ایتالیا در کشور محل اقامت خود گرفته شود و مشخص کنید که برای چه موسسه و پروگرمی اپلای می کنید.

چگونگی اپلای برای ویزای تحصیلی ایتالیا و مدارک مورد نیاز درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا را اینجا بخوانید.

 


دیدگاه کاربران